onsdag 7 januari 2009

Leksand

Idag har jag gjort en lunta. Till att börja med slår man en bunt papper i ryggen och i foten mellan fram och bakside-bokpappen. När det är gjort gör man markeringar med blyerts på ryggen , ett sträck rakt över vid fotensidan och några kryss över resten och skär några skåror så att limmet fäster bättre. Så limmar man ryggen. Därefter gör man försättsblad på ett sätt hittills okänt for oss. På var sida ska det vara ett ark som är enkelt och ett som är dubbelt. På det enkla mäter man in 8mm och pa det dubblas baksida 4mm. Man gör linjer genom att markera med falsbenet.
Jag kommer igen med bilder senare nar jag vet hur man gör på den har datorn. Jag har tillskansat mig viktig info. ..lyssna alla bokbindare, i lokalen har vi pärmpapp men vill man nå högre höjder ska man ta bokpapp. Den har högre formfasthet och är mer stabil.
Det finns vissa viktiga redskap som vi saknar, eller som jag inte vet finns i lokalen, en FOTVINKEL / superbra för att få till rätvinklighet i en papphög.

1 kommentar:

  1. Om jag läser det här inlägget om några månader kanske jag kan förstå något av begreppen :)Jag har nämligen valt bokbindning som valämne på skolan och det ska bli jättekul att testa!!

    SvaraRadera