lördag 19 december 2009

Jag tänkte att jag skulle lära er att göra en japansk snodd. Planen var att spela in en visningsfilm men batteriet på kameran visade sig vara slut och måste laddas över natten. Ni kan förbereda er om ni har tid och lust.

klipp till trådar (jag har pärlgarn men virkgarn eller liknande går också bra) . I den här varianten ska det vara tre olika färger, två trådar av varje färg. När ni ska testa så kan ni ta ca 50cm långa.

1. Rita en cirkel på en mjölkkartong och klipp ut den. Jag brukar rita av ett lite större glas. Det går så klart att använda annan kartong men baksidan av mjölkkartonger eller liknande är mjuka och mer tåliga, eftersom de har en plasthinna.

2. Markera ut sexton skåror. Jag brukar börja med att dela upp ytorna i fyra delar med streck tvärs över som ett plus och därefter markera tre streck mellan varje större streck. Då fördelas skårorna jämt över utan att en massa uträkningar behövs.

3. Klipp en skåra i varje streck ungefär 5mm rakt in från kanten.
Gör ett hål i mitten av cirkeln med en större nål eller en syl, om ni har.

4. skriv på varje streck enligt följande : tom, 1, 1, tom, 2, 2, 3, 3, tom, 1, 1, tom, 2, 2, 3, 3

snodden blir jättehård och finare än man kan vänta sig. Det blir som små små knutar längs hela snodden. Det är svårt att förstå hur det är möjligt att den kan se ut som den gör. Den går att ha som armband, eller som avslutningsband på t ex en bok ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar