torsdag 4 november 2010

I helgen var vi en sväng över till Av jord, och beslutade om färg. Rolf var så fin i sin mössa, passade honom helt underbart bra. Vi höll på länge med färgval, de har en hel del att välja på. Deras bok, som är helt fantastisk, har vi nog snart läst ut. Färgerna heter olika dagar, jag valde 20 april 50% till väggarna i min verkstad. Mina hyllor och skåp ska bli 24 maj 50%. Det kommer att bli hur snyggt som helst.
Min man funderar på 17 oktober till sin ateljé.










Det finns stora bitar uppmålade, vilket underlättar.
om man vill se bättre. Väggarna i Av jords butik är också uppmålade i olika kulörer. Färgerna utanför tas in och det känns helt enkelt trevligt att vistas i rum målade med äggoljetempera.






lite färgexempel...





Allt som behövs är ägg, olja, pigment och vatten. Här lagas inte mat här lagas färg. Pigmenten kan man antingen blanda själv eller köpa färdigblandat. De blandas ut i vatten och får stå och svälla över natten och sedan är det bara att mixa i olja och ägg.





Min man gav mig en akvarell för ett tag sedan, den matchade (av en händelse;)) väggarna. Motivet är en bok, som flutit iland på en strand vid Gotska Sandön. Han har varit där flera gånger och målat strandfyndsmotiv. Kul med en bok i ett bokbinderi, tycker jag. Den är stor, en gånger en meter.



Hyllor och skåp har fått grundfärg, med speciella fästegenskaper. Det känns rätt att måla med riktiga färger, som andas. Man stryker på färgen, som är mycket lättmålad, med en pensel. Den läggs ut i mitten någonstans först och så stryker man ut fägen med penseln i 90° mot väggen. Därefter är det bara att gå vidare och fylla ut hela ytan bit för bit.
Golvet får bli en senare fråga. Hantverkarna glömde att meddela den lilla detaljen att det kan ta upp emot åtta veckor innan allt är torrt. Jag kommer att få ta in ett provisoriskt bord att arbeta på och ha pappsaxen i makens ateljé i rummet bredvid. Alla andra saker får vara i källaren och på vinden. Det kan innebära viss motion. Jag fick besked om att jag får starthjälp i ett halvår. En viss lättnad, det är mycket i början.

6 kommentarer:

  1. Godmorgon! Vill bara skicka ett grattis till starta eget bidraget, själv håller jag på och bearbetar damen på Sturegatan hon har sökt jobb i Norge så det är bara att hålla tummarna att hon får det. Skulle ha gått på Företagarnas frukostmöte idag men har ont i halsen så jag hoppade det. Ha en bra dag.Inga-May

    SvaraRadera
  2. Hoppas, hoppas att hon får jobbet.
    allt gott

    SvaraRadera
  3. Vill också skicka ett stort grattis till startbidraget!! Kul!

    Vilka härliga bilder från Av Jord. 20 april blir en underbar kulör till ditt bokbinderi, den har vi i sovrummet. Vi sover gott till den. Hm, bara du inte somnar...

    Hälsar Cissi

    SvaraRadera
  4. Tack för uppmuntran. Vi är glada över färgen, jag har inte fallit i sömnkänsla där ännu. Kul att ni också valt samma färg.

    SvaraRadera
  5. Grattis till startbidraget, så fint att du fick det - fast inte helt oväntat förstås ;-)
    Vilka fina färger du sitter och bläddrar med på tredje bilden!
    Vi har ju inte kommit iväg och hämtat vårt pris ännu, och tur är väl det vad det verkar. Nu får vi chansen att titta på en vädursfärg också, så intressant!
    Vi har ju ett vardagsrum som behöver målas...kanske ska tänka i dom här banorna....!?

    SvaraRadera
  6. Jag tycker absolut att ert vardagsrum ska få en härlig jordfärgskänsla. Idag är det nya tag som gäller.
    Det är bara ni hör av er så bokar vi tid för hämtning av pris.
    allt gott

    SvaraRadera