söndag 5 juni 2011

................................Inuti inbjudningsfoldern...............................................................

På kursen loose and simple bindings 1, gjorde vi en prototyp i kraftpapper med många flikar. Jag tänkte att det kanske skulle kunna gå att bara ha en flik till detta ändamål och prövade det och tyckte att det funkade. Det ser verkligen helt annorlunda ut i ett annat material. Klotet jag valde är i lin. Konstruktionen av inbjudningsfoldern gör det möjligt att sätta in något eget inuti.
Ett A-4 vikt på mitten. För att det ska bli extra bra kan papper skäras till så att fibrerna kommer i rätt riktning. Normalt sett är A-4 fibrer på den längre delen.
A-4 storlek är standard 210mm x 297mm vilket gör det hela lättare att bestämma med tryckeri och annat. Jag har märkt att det är en hel del saker som avgör hur det blir. Helst skulle jag vilja göra allt från början till slut, (märker att jag tänker på det). Det är många detaljer att tänka på, kommer de att ha exakt rätt storlek på papperet, kommer färgen att passa ihop vad gäller klot och papper och band? En mm hit eller dit kan tyckas kvitta men inte när det gäller bokbinderi. Jag stod länge och valde band till utsidan, innan jag fann den rätta nyansen.
Det blev ett gäng av dessa, närmare bestämt 50 stycken. De skulle till Norrtälje, och av en händelse så skulle vi till Väddö och passerade Norrtälje, så det blev hemleverans. Kvällen innan fick det bli sent arbete i verkstaden. Sista dagarna har jag haft olika jobb så jag inte kunnat avsluta förrän halv ett på natten. Ibland känns allt helt under kontroll och så kommer någon och vill ha något med snabb leverans och så kommer livet i mellan och allt tar oftast mer tid än man tror.

.....................Inuti utan papper, (without paper inside).............................................

I tried to use the crown book construction to make an marriage invitation folder. At a workshop called loose and simple bindings I learnt a variant with place for lots of pages. I thought about using it for only one paper and how it would look like. I was pleased and think it works quite well and it really looks different in an other material. At the workshop we used craftpaper. It is such fun to make it, sort of magic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar