tisdag 16 augusti 2011

En personlig bok

Min dotter gifte sig i lördags. Jag hade gjort papper med vattenmärke, sedan tidigare och ville binda in dem. Den första solen är tatuerad på min svärsons bröst, den andra solen målade min dotter på en dörr in till vår lada när hon var fem år. Jag förde över hennes sol på screenram och gjorde t-shirts och nu signerar hon sina alster med solen. Det kändes som en kul grej att göra en inlaga med deras solar. Solarna är något omgjorda för att passa för papperstillverkningsramarna, men har samma form som ursprungen.



I made a book for my daughter and her husband to be. They got married this weekend. The paper inside has two suns. One made after a sun that my daughter painted on a door when she was five. When she met her husband, to be he had a sun tattooed on his breast. I thought wow, and made the paper without telling anyone about it, and saved it. The marbling is made with natural earth pigment and weet and water. The leather on the outside is my husbands recycled pants that he was wearing when he saved our daughter from drowning when she was six years.
I used chain stitch.

Mönstret på klistermarmoreringen gjorde jag med jordpigment, vatten och vetestärkelse från Ali Baba (en butik i Örebro). Jag stod i vår båt och arbetade och kunde därefter skölja av allt i Vättern och veta att det bara var jord och andra naturliga ämnen i det hela. Inte en fläck på händerna eller på bordet i båten, ändå sitter färgen på papperet helt fast.
Till omslaget använde jag mig av ett par skinnbyxor, som min man växt ur. De byxorna hade han på sig när han räddade vår dotter från att drunkna.
Häftmetoden tillhör long stitch familjen och kallas chain stitch

2 kommentarer: