lördag 4 februari 2012

Jag har fått en förfrågan av en polsk bokbindare om jag vill göra ett bokbyte. Han gör en bok och en låda till mig och jag gör detsamma till honom. Han har tidigare bytt med en spanjor, en portogisiska och efter mig följer ytterligare internationella bokbyten. Han har olika tankar kring detta. Vi får se vad det blir. I alla fall så har vi varit bloggvänner i ungefär ett år och det känns kul att få nya bokbindarkontakter världen över, särskilt om de är trevliga .
Det känns klockrent för mig att välja en Tomas Tranströmer att göra en specialinbindning av. Boken var ganska fin som den var så det tog emot en stund att ta isär den.

I have had a book-swap question from a polish bookbinder. He had made two swaps before me and more is coming afterwards. It is an interesting project. We will see where it leads. I have chosen a Tranströmer , our Nobel Price winner last year. I hope I will be able to make the book the way I want it to be like.
En stund senare.... såg det ut på detta sätt på mitt bord och läggen är lagda i press. Jag har en tidsfrist att hålla i bokbytarprojektet, så det gäller att ligga i. Lite mer komplicerade projekt tenderar att ta mer tid än beräknat. Min skiss ligger och väntar och däremellan ska allt annat betas av på att göra listan.
Jag är medlem i konsthantverkarna i Örebro och där ska lokalen fräschas upp några veckor framöver, väggar och tak ska skuras och målas, fönster ska putsas, inredningen ska monteras ner och byggas upp på nytt. Där behöver jag också fylla på med nya alster, när jag nu ska hinna göra dem. Utöver det ska jag göra bordsunderlägg till Carl Malmstensstiftelsens huvudkontor och så har jag en del utställningsprojekt att tänka på. Kurser på olika skolor pågår, en på en grundskola och en på en folkhögskola. Nu fick jag ju också en del att hämta på länsmuseet, (se tidigare inlägg... ).
Det verkade så lugnt i januari men nu byggs allt på i rask takt.
I min bild av vad jag tänkt göra i bokbytesprojektet så ingår ett oasisskinn. Tur som en toka hittade jag ett motsvarande det i Degerfors. Det var en upplevelse att komma dit. Anders Strand har mycket saker i sina förråd. Han säljer bokbinderimaterial via en hemsida. Jag har tidigare pratat med honom per telefon, men nu tog jag chansen och åkte dit. Han har en del böcker till salu. Den närmast i bild är jättebra och rekommenderas å det varmaste. "The Thames and Hudson Manual of bookbinding" av Arthur W. Johnson. (ISBN 0-500-6811-6).
allt gott för denna gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar