onsdag 1 februari 2012

Idag skriver jag om hur samverkan kan leda vidare till oväntade fynd och annat. I Djura finns två bokbindare, som har många järn i elden. De har bland annat köpt upp ett helt tryckeri med tillhörande vinge och skriver om det på http://blytyperochtryckflytt.blogspot.com/. Jag har nämnt om dem förut men de kan nämnas om och om igen.
I Örebro såg en intendent på länsmuseet deras blogg och frågade om de var intresserade av fler blytyper. Jag fick ett samtal från Linda som tänkte på mig, om jag kunde gå dit och se om jag var intresserad, annars skulle allt riskera att gå till återvinning. Om någon känner mig så är jag glad att ha fått veta detta innan det är gjort. Att få höra att hela tryckerier, knappaffärer eller vad som helst, som går att ta rätt på, är körda till tippen, får mig att knytas inombords av frustration över att inte kunna göra något åt saken. Nu blir det inte så. Jag var där i morse och ska ta rätt på allt. Det är ett gäng lådor, men inte något skåp till, så hur det ska förvaras kvarstår att lösa. Min man kommer förmodligen ha åsikter om detta. I alla fall så visade det sig att de förmodligen behöver ett och annat lagningsuppdrag för sina böcker och att de hade sökt efter bokbindare i stan, och där var jag. Som det kan bli och hur det ena kan leda till det andra. Jag träffade på Lars Pettersson, vår trevlige hemslöjdskonsulent i korridoren, det gjorde inte saken sämre.

Jag skulle skicka ett brev till Linda, och kunde inte låta bli att trycka adressen med mina typer jag hade hemma. Längst in i en låda hittade jag denna stil. Det ser nästan handtextat ut och verkar användbart.
Nästa vecka ska detta hamna i min verkstad.... I kartongerna ligger diverse intressanta ting utöver typerna i lådorna längst bort, som, som sagt saknar själva skåpet. Det gick sönder när de skulle flyttas, så då slängdes det bort. Kanske någon har ett tomt skåp, som tvärt om har tagit rätt på kasterna och inte behöver skåpet? Min man tycker att en fabrikslokal kanske vore något att hitta och bo i istället, undrar var de tankarna kommer ifrån?
På länsmuseets arkiv finns en hel del intressant. Jag fick en liten rundvandring. Vilken bra start på en dag.

6 kommentarer:

  1. Oh, så spännande! Jag älskar att hitta gamla skatter som kan användas igen! Förstår att du går igång på det :) lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena för din kommentar. Det ska bli intressant att rota i lådorna när de kommer hit.

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka att ha vänner som tänker på en! Det hade ju varit hemskt om allt hamnat på tippen, när det finns duktiga människor som du, som kan ta vara på sakerna.

    SvaraRadera
  4. Tänk vad man blir glad när någon skriver en kommentar. Visst är det tur med vänner. Och jag är så klart glad över att få rädda saker från slängningsödet, särskilt sådant som är användbart. Imorgon ska jag hämta det hela.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kul att du hittade till mig.
    Igår såg jag ett mindre skåp till salu.
    http://www.blocket.se/halland/Aldre_samlar_pryl_skap_38469235.htm?ca=20&w=1

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset jag skickar det vidare.

    SvaraRadera