onsdag 23 november 2011

Här berättar jag om mina verktyg och maskiner på Pecha Kucha kvällen i förra veckan. Publiken fick veta hur det kan gå till att bygga upp allt som behövs för att driva ett handbokbinderi. Min man satt i publiken och tog en bild av mig. Lite suddig men ändå...
Jag var också på Nikolaikyrkan och berättade och visade böcker och lådor och alla fick känna och se på allt och ställa frågor. En kvinna undrade om vad man skulle smörja gamla böcker med. Här kommer en länk som svar. Det enda jag tidigare visste var att handens fett gör böcker gott. Vissa påstår att vaselin funkar, men jag har inte prövat.



Jag har häftat enligt koptisk modell. Boken heter de apostoliska fäderna och är kristna texter som skrevs efter nya testamentet, ungefär samma tid som kopterna kom på att man kunde vika papyrus eller pergament till boksidor, så som vi är vana med idag, i codexformat. På kloster runt om i Egypten band man så här. Både struktuen och dekorationen har influerat senare bindningsmetoder. Kopternas tidiga böcker dateras från 300 talet och fram till 1000 talet, ( ABC of bookbinding av Jane Greenfield).

7 kommentarer:

  1. Kul Lena att du är ute och sprider bokbinderikunskap!!!!!
    Och JÄTTE kul att du delar med dig till oss.
    :-)
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  2. Glömde säga att du även gör såååå snygga saker.
    /Linda

    SvaraRadera
  3. Tack Linda, det är mycket mer jag vill göra men allt tar sin tid och måste få göra det.

    SvaraRadera
  4. Du gör så mycket fint! Jag måste komma hem till dig och titta någon dag (om det passar för dig). Lena

    SvaraRadera
  5. Hej... trevligt att min bok är med på din blogg. Den blev verkligen riktigt bra. Många som kommenterar den.
    Ha det så bra
    /Pilgrim

    SvaraRadera