onsdag 4 april 2012

Södertälje Grafikverkstad, kurs i boktryck (högtryck) med Olof Sandahl

I helgen var jag på en kurs i boktryck för Olof Sandahl i Södertälje. Jag kände flera kursdeltagare så det blev också en mötesplats. Olof delade med sig av egna och andras bilder och berättade om olika utställningar genom åren. Vi fick se mycket och fick genom det idéer och inspiration. Bland annat visades en film med en ung tjej, som brukar vara i verkstaden och jobba med sitt bokprojekt. Se den fina filmen.

This weekend I participated in a workshop about bookprinting whit a letterpress. I have a lot of things that I did not know how to use, so I went to this workshop, and so did some friends. We saw a lovely film that a young girl has made, from the studio in Södertälje.
Det blev full aktivitet mellan varven och nu förstår jag hur jag ska använda mig av redskap, t ex sättskepp, sätthake och lågmaterial, jag kommit över, som hittills legat för att jag inte haft kunskapen.
(bilder där jag finns med är tagna av Linda Persson)
Jag fick ihop några meningar.
I am trying.
Här sätter jag text i en sätthake.
Putting text together.
och lägger dem i ett sättskepp.
Vi karvade också ut mönster i mdf boards. Det gick lättare än förväntat, lite som smörkänsla.
Olof is showing us how to hold the tools so that we wont get hurt. It was easier than i thought it to be.
Jag fick till ett prov.
I made a sample.
Linda, som bara täljde lite för att prova på, som hon sa, gjorde detta tryck. Hur fint som helst.
Här uppe på en höjd i den gamla flickskolan höll vi till. Fina lokaler och härlig utsikt.
This is where the workshop was situated.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är alltid lika inspirerande att titta in hos dig - så mycket kul du håller på med!

    SvaraRadera
  2. Tack och kul att ha dig på besök i olika världar.

    SvaraRadera