tisdag 1 februari 2011

I morse var jag på ett fantastiskt trevligt frukostmöte på Kapitän. Bara en massa trevliga människor och tal om intressanta ämnen, som konst, hantverk och annat kul. Jag har blivit medlem i svensk form, vilket också känns bra. I morse var det Leif Månsson som berättade om sina metallföremål. Tuffa objekt, liknande dessa, som just nu ställs ut i Kapitäns fönster. Han gick igenom hur han fick fram ytstrukturen och färgerna med hjälp av basen ,ammoniak, och salmiak och med blåslampa och uppslipning av ytor. Han börjar med modeller i trä och gjuter sedan former i sand. Han inspireras av vardagliga föremål, t ex vägbrunnar. Jag funderar på att gjuta spännen till historiska bokband framöver, så det var intressant att höra honom berätta om hur han gick tillväga.
Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att ställa ut och berätta om vad jag gör, kul så klart. Återkommer när det blir aktuellt. Nu på torsdag kommer det att bli en Pecca Cucha kväll på kulturhuset i Örebro kl 19.30, där olika konsthantverkare, konstnärer och andra berättar om vad de gör på några minuter vardera. Dit vill jag så klart gå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar