måndag 19 december 2011

Dagen började med ett trevlig brev i brevlådan med ett lärorikt innehåll från en bokbindare och bloggvän i Polen. Sådant som man blir glad av.
Mitt ibland allt som händer så händer det oväntade saker. Detta inlägg får därför komma in här.
En kvinna som skulle flytta ringde mig. Hon hade hittat mig på min blogg. Det var några typer som hon tänkte sälja. Jag tänkte först på Linda i Djura, men hon och hennes man som också är bokbindare hade redan köpt ett helt tryckeri och kunde inte ta in mer. Då tänkte jag om och slog till och köpte allt själv.
Vi kände till varandra när vi sågs, visade det sig. Typerna tog hon rätt på i Bergen för många år sedan och de hade därefter flyttats runt i olika förråd. Några var i hennes källare och resten i föräldrarnas garage. Nu ville hon att de skulle komma till användning. Jag har en känsla av att de kommer att användas flitigt. En bordspress och en tryckpress följde med och jag har nu förstått hur den ska användas med hjälp av mina vänner, som jag nämnt. Följ gärna deras projekt. Det är stort, och de har känsla och erfarenhet.

The day started with a fantastic letter from Polen, a bookbinder and a blogfriend. He even wrote in Swedish.

This weekend I bought some bookprinting things that I could not resist.
Lite rostig och ledsen nu, men jag ska ta itu med den när tid ges.
Jag har börjat sortera i några lådor, har svårt att slita mig...
Dessa lådor ska förmodligen på en resa inom kort, på besök en tid hos en med smak för seriff.

Detta var synen i källaren dit jag kom. Nu står de i min verkstad och ska användas.

3 kommentarer:

  1. Åh, jag dör!!! Kursiva seriffer i trä!!

    SvaraRadera
  2. Först Linda och nu du!!!
    Åååååå vad jag är avundsjuk.
    ;-)

    Tvivlar inte en sekund att du kommer att vårda dem ömt.

    Lycka till.

    SvaraRadera