torsdag 22 december 2011

Jag har gjort ett projekt ihop med Teilers glas, en rammakare i centrum av Örebro. De har 100 åriga anor och ligger i ett fint gammalt hus vid Svartån. Många diplom hänger i trappan upp till ramverkstaden.
Jag hade präglat en text till en kund och så ville hon att det skulle stå exdellens i guld på själva passepartout-delen. När man präglar behöver man vara säker på att just den folie man väljer passar till materialet man ska prägla på. Jag har flera guldfolier att välja på och de som arbetar med prägling eller har varit på workshops hos mig vet att vissa folier helt enkelt inte vill fästa på vissa material som andra folier kan bli hur bra som helst på. Alltså fick jag ta en sväng till Teilers glas, där kunden ramat in den präglade texten, och se om de hade någon spillbit kvar att pröva på. En annan sak som är viktig vid prägling är att få till rätt tjocklek för att kunna ställa in apparaten i rätt höjd. Trycket får inte bli för hårt. Jag har en tjockleksmätare, som jag ständigt använder. Jag lägger ihop en liten hög i rätt tjocklek och testar att trycket blir rätt.

I have had a project together with a frame maker in town. They made the frame and I folied the text with my printing things that I have. The custumer wanted me to print a word on the frame as well as on the picture. I went to the frame maker to have a piece to make a try print on. Sometime foils works different on different material and it is a help to have a try befor printing on the right frame. I gave the frame maker an example to look at and suggest to others if he wanted.

Stora fönster och högt i tak i ljusa lokaler får de ha.


Bredvid annan personal finns far och son som arbetar tillsammans.
Jag hade präglat några fler exempel på annat papper och med andra folier och passade på att visa dem och att lämna in dem, ifall någon undrar om de känner till någon som kan prägla en text med folier,eller så, så de har något att visa.


Beside others father and son works at this old company.
Någon kund, (som inte besökt någon för prägling), har velat visa sin uppskattning.


Tjusigt inramade glasskärare är det första man möts av i hallen om man går in bakvägen.
Här är dörren in. Bakom mig är Svartån och slottet till vänster.
Så här blev det med min prägling och deras passe par tout. Orden är ledord för ett företag och gavs som present till någon. Kunden fick välja bland mina stilar och bestämma hur den skulle se ut. Hon ville att orden skulle komma snett under varandra.
Det är spännande att se vad för olika jobb man kan tänkas få som bokbindare. Jag möter många intressanta människor och kunder öppnar upp mina ögon för nya möjligheter. Maskiner och verktyg och redskap ramlar över en och så kommer man på nya idéer... och så kommer nya människor och så får man möta gamla kunder och så rullar tiden vidare.

This is how the result became. It is exciting to have new posibilities through custumers I meet, and machines that falls over me and time goes on.


2 kommentarer:

  1. Spännande med något till keramiktryck ... Jag blir nyfiken:) kanske dags att ses snart. Jag önskar dig ett gott nytt år med mycket skapande. / lena

    SvaraRadera
  2. Det samma önskar jag dig!
    (Inte mycket men mer än inget i en liten burk...)

    SvaraRadera