lördag 17 september 2011

I Örebro finns en årlig återkommande händelse på Örebro konsthall som heter Jubilarens val, där tillfrågade konstnärer och konsthantverkare kan lämna in alster. De som jobbat 24 år i kommunen kan därefter välja vad de vill ur samlingen.

Min man har målat några bilder dit Här syns Den svarta tavlan
och Alternativ 2 .

(alla ni som minns folkomröstningen kring kärnkraft...och hur det blev sedan med det hela, varken eller, vel, vel)

Utställningen är öppen för alla att besöka. Den pågår 17/9 till 25/9



Paintings made by my husband.

8 kommentarer:

  1. Jättefina målningar Lena och Micke! Vill se mer....får pallra mig till Örebro.

    SvaraRadera
  2. Christina: Den första bilden handlar om svarta tavlan, som användes förr, som man skrev med vita kritor på. När läraren var klar, stod hon med ryggen mot eleverna och frågade om alla var klara så hon kunde sudda ut. Min man var aldrig klar och tänkte ofta på var eftertänksamheten skulle få plats. I skolan förväntas att man ska vara snabb och alla ska göra allt i samma takt. Bilden handlar om känslan som uppstår i den som inte hinner med.

    Om du har vägarna in till stan, så kom gärna förbi. Jag längtar efter min fina bild. Om du inte har vägarna förbi, så kommer jag ut och hämtar den någon dag när det passar. Vi får höras.

    SvaraRadera
  3. Tack för bakgrundshistorien till målningen, jättesympatisk!
    Jag behöver handla lite i Örebro, så jag slår snart en signal och tar med mig din bild :-)

    SvaraRadera
  4. wow! jag älskar den första!!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också om den, fast nu är den såld, så någon annan får ha den i sitt hem istället. Knäppt nog så hade jag hoppats på att den inte skulle bli vald, egentligen ingen av de andra heller, jag ville ha kvar alla...men han får väl måla några nya till oss.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar verkligen Mickes alster, för att uttrycka det milt!

    SvaraRadera
  7. tack det ska jag hälsa honom ;)

    SvaraRadera