torsdag 8 september 2011

Jag testar ut färger till snitt. Försättsbladet ligger till vänster och skinnet till höger. Det som är i mitten är mitt test inför det riktiga. Jag har testat att stänka, att måla och att få fram rätt färg, allt sådant tar mycket mer tid att göra än man tror. Jag fick ringa en gammal klasskompis från bokbindarutbildningen, som gav goda råd. Han ägnade mycket tid åt snittinfärgning på skolan och fick fina resultat. Då är det bara att ta itu med orginalet...

Vid sidan av detta håller jag på med inlagan till en magnetbok och en skissbok, en ask, en koptisk bok i skinn med hjälp av Zsirmai och ABC of bookbinding, och några millimeterband och annat smått till vårt öppet hus vid konstslingan den 15-16 oktober. Telefonen ringde just och en kvinna vill komma förbi med utskrifter som ska bindas in och ges till någon vän. Livet som bokbindare går vidare.

I am trying to find the right colour for a book. I think I managed and am pleased so far. Now it´s time to make the colour on the book I am working with.
En skola i staden har bokat in bokbinderi för sina elever som en del av ett kulturprojekt. Här fick de prägla in text och bild på en framsida till ett häfte om bokbinderi.

A local school have planned a corse in bookbinding as a special project for their pupils. Yesterday was their first visit. They made a front page for a small notebook to write about the project in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar