onsdag 28 september 2011

en dag i september

Someone was to throw some things regarded as rubbish. I thought it was a treasure. I just love the tools and the numbersigns will become small books, now you were suprised;)

Ibland har någon för mycket saker och vill sortera ut dem ur sitt hem och ibland har någon turen att få lite saker som går att använda på nytt på nya sätt. I förrgår kväll var det jag som fick några ting. Dessa skruvtvingar är vackra och har en fin patina i mina ögon. Nummerplåtar på träbrickor, mumma, ska bli två små böcker, är planen, hm någon som blir förvånad?
Gårdagen var en intensiv dag med början av en trivsam gäst i min verkstad. Anneli arbetar inför konstslingans öppet hus och behövde skärpa lite skinn. Hon och Jonas Linder båda från Kapitän, kommer att ställa ut i Kumla på skomakarmuseet. Där det numera även tillverkas skor på de gamla maskinerna. Båda gör intressanta ting på olika vis, väl värda ett besök i Kumla.
På kvällen fick jag ytterligare en gäst och bokbindarkollega från Umeå, på väg neråt i landet som turligt nog passade på att hälsa på och sova över. Jag fick se en massa fina marmorerade papper, som hon hade gjort, och några böcker och prata lite och hon fick se min verkstad och lite saker som jag gjort. Hon säljer även papper, på www.djurabok.se

När andra böcker ligger och torkar så fixar och donar jag inför öppet hus den 15- 16 oktober. Här ses några klistermarmorerade småböcker. Till några har jag använt jordpigment och arbetat på vår båt en varm sommardag.

3 kommentarer:

  1. Åh så mycket vackert att titta på, och vilket roligt besök du har haft!
    Det är alltid så inspirerande att titta in hos dig.

    SvaraRadera
  2. Tack Christina, för dina ord. Åsas papper var fantastiskt fina. Jag kom i kontakt med dem när jag gick uppe i Leksand och en och annan bok har Åsas papper på sig i min hylla. Å så var hon här och hälsade på, som det kan bli.

    SvaraRadera
  3. Hennes papper går att köpa på www.
    djurabok.se

    SvaraRadera