söndag 7 mars 2010

Praktik på Riksarkivet

Jag är på min praktik och som jag hade hoppats på så får jag arbeta med en gammal bok.
Här har jag plastat in ryggen, som är trasig och ska frigöras. Jag har byggt upp med stärkelseklister under plastfolien, som fick ligga kvar och lösa upp det gamla benlimmet över lunch.




Jag kom på att det kunde vara intressant att se boken från 1807, innan och efter min bearbetning. Läggen är olika stora och en del sidor är högre än de andra och en del är bredare. Vissa sidor är utrivna och sigill är inbundna i det hela.





I hörnet syns spår av mitt suddande. Varje sida skulle ses över och suddas. Boken hade stått på ett läge där sot och annat kommit åt och kan vara skadligt för boken om det lämnas kvar.






suddspår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar